22-10-07

PROGRESS CHECK: CLG058T

Deze morgen was het vrij mistig. Toen ik naar Oostende vertrok voor mijn progress check was het zicht amper 3400 meter. Het zou later uitklaren en zelfs helder worden met een zicht van meer dan 10km. Tijdens de progress check moeten we aantonen dat we alles onder de knie hebben hetgeen we tot nu toe hebben aangeleerd. We stegen op van baan 08 gevolgd door een KOK2S departure, 3000 voet, richting het radiobaken van Koksijde. Ik kreeg er instructies van de instructeur om er holdings te maken. Ik had me de laatste tijd teveel toegespitst op de instrumentnaderingen waardoor het een tijdje geleden was dat ik holdings vloog, met als gevolg dat ik even figuurlijk de mist in ging. Na 3 verschillende holdings, absoluut niet de beste, vlogen we richting radiobaken ONO te Oostende. Daardoor zakte de workload wat en kon ik me herpakken. De holdings boven het radiobaken waren dit keer gelukkig wel aanvaardbaar.
 
pt

 
Vervolgens zouden we een locator approach maken op landingsbaan 08. Deze ging behoorlijk vlot en ik trachtte me mooi op te lijnen met de landingsbaan adhv de ADF. Ik bleef mooi op koers ondanks de vrij sterke wind zijwind. Door de nevel en de zon recht voor ons uit zag ik geen landingsbaan. Even voor ons beslissingspunt zag ik de landingsbaan opduiken schuin voor ons. Ik lijnde me op om de nadering visueel verder te zetten. Door de eigenschappen van dit type radiostation in de nabijheid van de kust krijgen we een behoorlijk grote fout op de aflezing. Deze procedure wordt dan ook alleen maar gebruikt indien de ILS-nadering buiten dienst is. Na een touch-and-go moest ik nog één zaak aantonen en dat was de 'precision-approach'. Ik klom naar 2000 voet richting ONO om vervolgens de volledige procedure te vliegen voor een ILS-nadering op landingsbaan 08. De nadering was goed en binnen de limieten en werd gevolgd door een 'crosswindlanding'. Na de vlucht merkte ik dat de instructeur niet echt tevreden was. Met name de eerste holdings waren niet van het beoogde niveau. Gelukkig heb ik me wat kunnen herpakken gedurende de vlucht waardoor ik geslaagd ben voor deze progress check  op voorwaarde dat ik extra zou oefenen op holdings. Komt voor mekaar!

19:11 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.