05-11-07

AIR COLLEGE 063T

Dinsdagmorgen vloog ik voor het eerst een volledige IFR-trip. De bestemming was Lille-Lesquin (LFQQ). Na de voorbereiding overliep ik samen met de instructeur snel even de vlucht en de te verwachten procedures. We stegen met de volgetankte Piper Archer III naar FL50 via een KOK2M-departure. Toen we boven de Noordzee verder klommen richting Koksijde zagen we mooie wolkenformaties op onze route. Deze Cumulus wolken groeiden vrij snel. Op onze route van KOK naar LEQ naderden we enkele van deze torenwolken, net zoals de lijnvliegtuigen vliegen we rond deze toppen, hoofdzakelijk voor het passagierscomfort. Ondertussen voltooide ik de voorbereiding, vooraleer te zakken gaf ik een "approach briefing" aan de instructeur. Tijdens het dalen door enkele wolken namen we contact op met de verkeerstoren van Lille.
 
 
De radiocommunicatie verliep plots wat moeilijker door het gebrekkige Engels van de verkeersleider. We kregen de instructie om direct naar het NDB baken te vliegen en van daaruit onze ILS-nadering in te zetten gevolgd door een go-around en een NDB-approach. Gedurende deze laatste eindnadering kreeg ik van de verkeersleiding een "clearence" voor de terugweg naar Oostende. Dat op het moment dat de werkdruk in de cockpit heel hoog is.
Bovendien bevatte deze klaring een vertrekprocedure richting Chievres i.p.v. Koksijde. Ik had dus de verkeerde vliegkaart voor me liggen. Met als gevolg dat ik tijdens de go-around procedure een probleem had om een overzicht te behouden. Gelukkig kregen we toen de instructie om verder door te vliegen richting Koksijde. Toen ik het kruisniveau van 4000 voet bereikte kon ik even terug op adem komen. De terugvlucht hield verder weinig in. Boven Oostende zagen we een enorme bui hangen en gaven we de verkeersleider mee dat we onze vlucht volgens de zichtvliegvoorschriften (VFR) zouden verder zetten zodat we voor de bui nog konden landen. Het was een vrij zware trip voor de eerste keer. Dat gaf ook de instructeur toe, daarom zullen we deze vlucht op een latere datum opnieuw uitvoeren. Mede omdat Lille een mogelijke bestemming kan zijn op mijn naderende IFR-examen.

19:05 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.