07-11-07

SIMSESSIES: IR 0-6-4 & IR 0-6-5

Zaterdagnamiddag stonden mijn 2 laatste simulatorsessies op het programma. We zouden gedurende 2 keer 2 uur navigatie's vliegen. De eerste trip zou ons van Oostende-Brugge naar Calais en terug brengen en de 2e trip eveneens van Oostende-Brugge naar Charleroi met telkens de lokale procedures, zowel precision als non-precision approaches. Het was na de trip naar Lille mijn eerste IFR trip met alles erop en eraan. De instructeur liet me de volledige vlucht naar Calais uitvoeren zonder veel opmerkingen te maken. Doordat de vlucht naar Calais heel kort is, had ik weining tijd om de approach voor te bereiden. Daardoor ging alles me een beetje te snel. En ook de ATC procedures (door de instructeur) kwamen (niet toevallig) op de minst geschikte momenten. Na 2 verschillende naderingen vlogen we terug naar de luchthaven van Oostende. In de koffiekamer kreeg ik een degelijke en heldere debriefing. Door alles een beetje te laten doordringen met zicht op onze nationale luchthaven bereidde ik me voor op de vlucht naar Charleroi, Brussels-South. 
 
alsim

 
Terug in de cockpit wou ik er absoluut het beste van maken. Met een degelijke en uitgebreidde cockpit setup en briefing was ik klaar om te vertrekken via een KOK2M departure. Na het oproepen van Ostend-Approach (instructeur) kreeg ik een directe route naar MAK. Ondertussen klom ik verder naar FL50. Ik had iets meer tijd om me voor te bereiden en maakte daar dan ook nuttig gebruik van door op tijd de ATIS op te vragen, een complete cockpit setup uit te voeren en dubbel te checken en een planning aan het maken van de route en hoogtes. Op 15 mijl voor ons 'top-of-descent' gaf ik een briefing aan de instructeur. Er volgde een ILS approach gevolgd door een radar-vectored approach op landingsbaan 25. Waarna de 4 uren simulator er op zaten. De instructeur was tevreden met mijn vorderingen t.o.v. de eerste vlucht. Ik heb enorm veel bijgeleerd tijdens deze simulatorsessies en ik kreeg ook veel meer zelfvertrouwen na deze vlucht. Ik ben klaar voor een echte trip.
 

21:34 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.