09-11-07

AIR COLLEGE 066T (CANCELED)

Woensdagvoormiddag had ik gebruikt om mij voor te bereiden op mijn 2e trip naar Calais (LFAC). Ik overliep de de-briefing van de laatste simulatorsessies, bestudeerde de naderingskaarten en maakte een navigatielog rekening houdend met de vrij strakke wind. Ik was er klaar voor, de instructeur was er klaar voor. We kregen van de verkeersleider de toestemming om de motor te starten. We kregen de 'clearance' van dezelfde verkeersleider: "Air College 066T, cleared to Calais, KOK2M departure, climb 4000 feet, squawk 6356". Na de runup, en de departure briefing gaf ik de verkeerstoren mee dat we klaar waren om te vertrekken. Ik hoorde mezelf niet spreken door de koptelefoon en wist dat er iets niet klopte. Ik keek naar de COM1/NAV1 radio en die stond uit.
 
dsdpanel
foto: Paul Sels
 
Met de veronderstelling dat de instructeur daar voor iets tussenzat schakelde ik de radio uit en terug aan. Geen teken van leven. De instructeur was zelf verrast, hij had niks gedaan. Het was dus een echte fout. We controleerden de zekering van de betreffende radio maar ook dit leek inorde. We zouden de vlucht  hier stoppen. Door deze fout konden we geen ILS-nadering uitvoeren. Bovendien konden we de fout niet opsporen en was de enige veilige optie om terug te taxïen naar de loods. Via de COM2 radio namen we contact op met de verkeerstoren met de melding dat we de vlucht zouden annuleren. We kregen daarop de toestemming terug te taxiën naar Apron 3. Dit is ook een deel van de job als piloot. 

10:45 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Grappig? dat is wel grappig om te lezen, hopelijk kan je er ook al zelf om (glim)lachen

Gepost door: Diego | 11-11-07

De commentaren zijn gesloten.