03-12-07

AIR COLLEGE 066T

Na meer dan 1 maand niet te hebben gevlogen stond maandag mijn "qualifying check" gepland. Ik had een IFR-vlucht voorbereid naar Calais-Dunkerque (LFAC). Een behoorlijk korte vlucht van amper 25 min. In Calais zouden we dan een ILS-approach maken, gevolgd door een Locater-approach. 'S morgens tijdens de laatste voorbereidingen zag ik tussen de notams:
 
WEF 0712030930 TIL 0712031600
ILS RWY 24 OUT OF SERVICE DUE TO INFLIGHT CTL
DO NOT USE, WRONG INDICATIONS POSSIBLE 

Met andere woorden, het instrument landingssysteem is onbruikbaar. Ik zou dan enkel maar locator-approaches maken in Calais. Daarnaast maakte ik me ook zorgen over de weersomstandigheden. Dit keer was de wind de boosdoener. De wind blaasde met 22 knopen uit richting 300° en er werden windstoten voorspelt tot 32 knopen (60 km/h.). Na even uit te rekenen bleek dat de wind binnen de limieten viel van het vliegtuig. Ik maakte vervolgens 2 vluchtplannen en stuurde die 'online' door naar Brussel. Toen ik aankwam in OAC hing mijn instructeur samen met een aandere instructeur reeds in de lucht. Ik wist nu zeker dat er gevlogen werd. De vluchten met een ander type toestel werden afgelast omdat die toestellen niet getest waren om bij zulke zijwind op te stijgen en te landen. 

OODSD
foto: Thomas Brackx

Uiteindelijk vertrok ik met de Piper Archer III richting Calais, het begon een beetje rommelig. Ik kreeg plots een clearance tijdens het taxiën zonder daar naar gevraagd te hebben. Na een gebruikelijke "Say Again" nam de instructeur even de controle over het vliegtuig op zich, zodat ik de clearence kon neerpennen. We kregen een andere route en een hogere kruishoogte van de luchtverkeersleiding. We zouden nu rechtstreeks naar Koksy vliegen en daarna rechtstreeks naar MK (het radiobaken vlakbij Calais). Dat betekende voor ons dat de vlucht nog korter zou worden waardoor de druk zou toenemen. Tijdens de vlucht liep alles vrij vlot. Ik merkte van mezelf op dat de finesse wat zoek was. Maar na een maand niet te hebben gevlogen is dit toch ietwat te verwachtten. Op de kruishoogte luisterde ik naar de ATIS (Aerodrome Terminal Information Service) van onze bestemming en daaruit bleek dat de ILS toch kon worden gebruikt voor een eindnadering! We konden dus vliegen zoals voorzien. Na wat "verkeersleiding op Franse wijze" en 2 naderingen vlogen we terug naar het vertrouwde Oostende voor een ILS-nadering om landingsbaan 26. 

Dinsdagnamiddag om 15u staat mijn laatste IFR-vlucht op het programma, mijn "examination preparation" vlucht.


 

17:29 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

hj steven,
veel succes met je examination flight :)

grtz,
yannick

Gepost door: Yannick | 06-12-07

De commentaren zijn gesloten.