14-12-07

"IF YOU DOUBT, DON'T GO!"

Vrijdagochtend zou ik mijn voorlaatste IFR-trip vliegen naar Antwerpen. Door een stevig hogedrukgebied boven Nederland sijpelt er vanuit het noordoosten vochtige koude lucht binnen waardoor het 's nachts vriest. En dan krijgen we in de morgen meestal te maken met aanvriezende mist. Voor de grote verkeersvliegtuigen niet echt een probleem, die zijn daar voor uitgerust of krijgen voor het opstijgen een behandeling tegen het ijs. Onze Piper Archer III is er niet voor uitgerust. De weerrapporten van Antwerpen en Oostende gaven op het tijdstipt van mijn gepland vertrek:
 
METAR EBAW 140950Z 05004KT 7000 BKN031 01/M01 Q1041 NOSIG=
METAR EBOS 140950Z 08006KT 6000 BKN020 03/01 Q1041 NOSIG=
 
Op zich zou de vlucht kunnen doorgaan maar de freezing level hing op 2000 voet. Onze kruishoogte moet minimaal 4500 voet zijn om gecontroleerd te vliegen en dan hebben we zeker ijsvorming. Lager vliegen kan op zich ook maar het blijft steeds een risicovolle onderneming.
Ik heb ooit aan de bar van de vliegclub de wijze raad gekregen van een oudere héél ervaren piloot: "If you doubt, don't go!".
 
Gelukkig heb ik volgende week 3 dagen verlof kunnen regelen, de laatste 2 IFR-trips zullen dus volgende week maandag en dinsdag doorgaan gevolgd door het IFR-examen in de daaropvolgende dagen.
 
Ik kon de vlucht naar Antwerpen eventueel verplaatsen naar deze namiddag, maar ik had beloofd luchtdopen te geven aan leerlingen van een bezoekende school aan Vliegclub Ursel. En wie ben ik om de droom van die jongens en meisjes in het water te laten vallen. Misschien zit er wel een toekomstige collega tussen die net zoals ik vroeger een korte nacht heeft beleefd omdat hij 's anderdaags voor het eerst met beide voetjes van de grond zou gaan. 
 
 
 

 

11:32 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.