23-12-07

IFR-EXAMEN GESLAAGD

Woensdagmiddag had ik met de examinator afgesproken in O.A.C. voor mijn IFR examen. We zonderden ons eerst af en namen plaats in een leslokaal. Na een inleidend gesprek zouden we starten met enkele theoretische vragen. De vragen gingen voornamelijk over ICAO DOC8168 en een reeks algemene vragen, meestal te maken met veiligheid.  Nadien gaf ik een grondige briefing over mijn voorbereiding. 
 
Aangezien de OO-DSD, net was aangekomen zou ik de preflight inspecties doen en het toestel laten voltanken. Ik zou de examinator dan laten weten wanneer ik klaar was voor vertrek.
 
Alles liep behoorlijk vlot op enkele kleine foutjes na. Maar ik had die snel opgemerkt en verbeterd. Na een KOK2S departure en klimmend naar FL60 kreeg ik enkele minuten voor we KOKSY zouden overvliegen een non-standard holding. Behoorlijk verrast begon ik na te denken over de entry procedure. Door de tijdsdruk en examenstress begon ik te twijfelen, iets te lang en vloog de holding binnen, maar niet zo goed als ik het had geleerd. Ik was op dat moment wat teleurgesteld in mezelf. Maar een belangrijke eigenschap van een piloot is zich herpakken.
 
Ik mocht de holding verlaten en koers zetten richting BNE (Boulogne). We zouden er ongeveer 20 minuten over vliegen. En ik schakelde de automatisch piloot aan, wat toegestaan was door de examinator. Daardoor kon ik me meer focussen op wat nog zou komen. Ik haalde even diep adem en begon rustig aan mijn approach briefing. Ik zou een ILS-nadering in Le Touquet vliegen gevolgd door een go-around en nadien een Lctr-nadering op dezelfde landingsbaan. Tijdens die procedures ondervond ik niet echt moeilijkheden en ik mocht na een touch-and-go direct naar KOKSY terugvliegen. De examinator vond 3000 voet hoog genoeg en hij schakelde de automatische piloot. 
 
Hij wou me nog een holding zien maken boven KOKSY omdat mijn eerste niet echt was zoals hij het wou zien. Nadien zouden we radar vectors vragen voor een ILS-nadering op landingsbaan 08 van Oostende. Enkele minuten voor we KOKSY overvlogen kreeg ik een holdingradiaal en deze keer was ik vrij snel zeker dat het een parallel entry zou worden. Ik vloog de holding maar mijn windcorrectie was te weinig, dat zou ik tijdens mijn 2e holding verbeteren. De examinator gaf me de kans niet en dekte mijn kunstmatige horizon af. Aan de hand van radar vectors intercepteerde ik de ILS. Ik zou een nadering uitvoeren zonder dit belangrijk instrument. Logisch dat het iets minder vlot liep maar ik bleef behoorlijk mooi op de ILS.
 
DSD

Ik zou het vliegtuig in de loods plaatsen en de examinator zou ondertussen een andere verplichting nakomen, we spraken af in O.A.C. Toen ik terug aankwam in O.A.C. had de examinator reeds plaats genomen in een klaslokaal. Hij zei: "Ik ga je verlossen, je bent geslaagd." Ik was opgelucht! Ik kreeg van hem een héél uitgebreidde de-briefing waar ik veel aan had. Na de gebruikelijke papierwinkel namen we afscheid. 
 
 
 

12:32 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Proficiat steven ;-)

Gepost door: Yannick | 24-12-07

De commentaren zijn gesloten.