31-03-08

GEEN DA42... DAN MAAR PIPER

Vrijdagnamiddag stond ik gepland voor mijn allereerste vlucht met de Diamond DA42 Twin Star! Ik herhaalde de procedures, nam nog eens de training manual door en overliep nog een laatste keer de checklist. Ik was klaar. Het beloofde een winderige dag te worden. Ik surfte met een bang hartje naar de website van Belgocontrol om de laatste weersvoorspellingen op te vragen... toen ik de TAF doornam van Oostende zonk de moed me, alweer, in de schoenen. Men gaf aan dat er op het tijdstip van vertrek een warmfront zou paseren boven Oostende, gepaard met een stevige (ruk)wind. Bovendien kwam de wind uit het zuiden en dat betekend voor de luchthaven van Oostende-Brugge een zuivere zijwind. Ik besloot om toch naar Oostende te vertrekken aangezien ik nadien toch in Brugge moest zijn.  Op het moment dat ik zou vertrekken gaf de METAR 170/22G33. Aangezien de DA42 werd getest op een maximale crosswind van 17 knopen was de wind te sterk voor een veilige vlucht. In samenspraak met de instructeur werd dit alleen maar bevestigd.

Zaterdag, hoe kan het ook anders, werd een mooie dag met ruime opklaringen en behoorlijk minder wind. Ik reed naar Vliegclub Ursel en daar stond de Piper Cadet, OO-EBU, vrij. Ik kon het niet meer laten en besloot te gaan vliegen. Tijdens de vlucht oefende ik terug op basisoefeningen zoals de verschillende stalls, klimmen, steep turns en slow flight. Hetgeen ik normaal zou oefenen op de DA42. Het deed me goed en met volle moed kijk ik nu naar dinsdag en woensdag, voor een zoveelste poging om te vliegen met de Twin Star.
 
OOEBU

 

11:02 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.