18-05-08

MCC: B737-200FFS

Na de 5 dagen theorie was het tijd voor de 5 simsessies op de B737-200FFS. Daar hadden we al lang naar uitgekeken. In deze simulator vlieg je met 2 leerlingen, 2 uur PF (Pilot Flying) en 2 uur PM (Pilot monitoring). 
 
De eerste les zou een vlucht worden van Brussel naar Luik met onderweg wat manoeuvres zoals steep turns en stalls. Al vanaf deze eerste vlucht werden we met onze neus op de feiten gedrukt. Alles ging zo snel waardoor we allebei snel onze limiet tegenkwamen. Geen tijd om te genieten van vliegen met een 737, maar pompen of verzuipen. Het is werken! We vlogen op de approach briefings na volledig manueel, zonder flight directors of autothrottle. Na de eerste simulatorsessie waren we zachtgekookt.
 
B737200FFS
                De 737-200 Full Flight Sim
 
De 2e vlucht stonden er al een demo van een engine failure/fire/damage op het programma. Voor mij was dit een extra uitdaging omdat ik toen nog geen ervaring had met het multi-engine vliegen. Ik redde me behoorlijk goed uit de situatie. Maar bepaalde zaken waren minder. We kregen geen tijd om de oefeningen te herhalen dus geen tijd om achterop te hinken. Het programma was héél strak. Voor elke simulatorsessie was het constant nieuwe procedures leren en die toepassen op de CPT (Cockpit Procedure Trainer). Niet enkel de communicatie en het samenwerken tussen de 2 piloten werd bekeken, ook het vliegen en navigeren met een 'grote' jet werd streng opgevolgd door de instructeur. De 3e les vlogen we al ILS-naderingen op 1 motor, meestal gevolgd door een single engine go-around. Het niveau gedurende deze 4 sessie was vrij hoog. Door het gebrek aan continuïteit in mijn opleiding en het gemis van een Multi-Enginebevoegdverklaring had ik soms wat problemen om te volgen. Gelukkig kon ik me tijdig herpakken en liet de instructeur me doorgaan naar mijn 5e en laatste simsessie, de evaluation check met een examinator. 
 
B737200CPT
                De 737-200 Cockpit Procedure Trainer

 
6 mei hadden we onze evaluation check. De vlucht zou gaan van Brussel naar Charleroi. Een héél korte dus een héél drukke vlucht, na een go-around en een landing in Charleroi kregen we nog een engine-fire tijdens de take-off rol. Aangezien we een indicatie kregen voor V1 braken we de landing af. Tijdens onze 2e start vanaf Charleroi kregen we een engine separation vlak na V1 we moesten dus opstijgen en een ILS-nadering uitvoeren om terug te landen in beperkte zichtbaarheid in Charleroi. We kregen allebei te horen dat we slaagden voor onze MCC. Oef! een last viel van onze schouders. Maar... de examinator had héél wat opmerkingen naar de toekomst toe om ons te helpen met de zoektocht naar een job.
 
Het niveau van deze MCC cursus lag vrij hoog. Ik beschouw het als de moeilijkste cursus van een aspirant-lijnpiloot. De instructeur en examinator haalden het onderste uit de kan om ons zo goed mogelijk voor te bereiden op een job als lijnpiloot. Voor de andere leerlingen kan ik de MCC cursus van SFA zeker aan raden om haar professionaliteit en niveau!

20:37 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Site Steven, stuur mij is ff je e-mail adres? Heb wat voor je.

grtz.
Wim

Gepost door: wimw | 19-05-08

De commentaren zijn gesloten.