24-05-08

AIR COLLEGE 121T

Net voor de MCC simulatorsessies (25/04) vloog ik voor de 2e maal met de Diamond DA42 Twin Star. Ik stond gepland voor 2 vluchten. De eerste vlucht omvatte de 'Advanced VFR Manoeuvres' en de 2e vlucht waren de touch-n-go's. Ik zou gedurende de eerste vlucht van die dag terug de oefeningen van de eerste vlucht herhalen waaronder klimmen, dalen, versnellen en vertragen gevolgd door scherpe bochten, nadien zouden we verder gaan met de verschillende stalls en een initiatie op single engine vliegen, VMCA.  Helaas... 's morgens las ik in de notams dat de luchthaven van Oostende geen vliegverkeer toeliet tussen bepaalde uren want er stonden ILS-calibratietesten gepland, toevallig in de periode dat ik zou vliegen. Ondertussen zijn we als aspirant-lijnpiloten al meer tegenslagen gewend en konden we in samenspraak met de planning, de instructeur en een andere leerling een oplossing vinden. De andere leerling zou IFR naar Calais (LFAC) vliegen met enkele instrument naderingen gevolgd door een landing. Daar zou de andere leerling zijn terugvlucht voorbereiden terwijl ik mijn 2 vluchten na elkaar zou afwerken. Een ongewone situatie maar het verliep héél vlot.

Skytanking
In totaal kan de DA42 Twin Star met long range tanks 300 liter kerosene/diesel meevoeren, goed voor een endurance van 8 uur!
KOK2M
KOK2M departure 

Na het opstijgen in Calais vlogen we richting oosten om er de advanced VFR manoeuvres uit te voeren. De VMCA (Minimum Control Speed in  the Air) is een belangrijk manoeuvre. Bij deze oefening zetten we 1 van beide motoren op 'idle' waarbij we adhv de rudder het vliegtuig op een bepaalde richting houden. Bij het vertragen wordt de rudder minder effectief (minder lucht over het stuurvlak) en moeten we als gevolg op een bepaalde snelheid (VMCA) volledige rudder input geven om het toestel op koers te houden. Gaan we dan nog trager vliegen dan kunnen we het toestel niet meer onder controle houden. Dat hebben we dan ook gedemonstreerd. We lossen dit op door de andere motor ook op idle te zetten en onze pitch te verminderen tot dat we terug versnellen. Na deze oefening vlogen we terug richting Calais waar ik zou leren landen met de Twin Star. Ondanks de hogere snelheid tijdens de landing (90kts) was ik vrij relaxed en mijn eerste landing verliep vrij vlot. Ik vloog verscheidene circuits in Calais waaronder landingen met de flaps in verschillende posities inclusief zonder flaps. Het ging allemaal vrij vlotjes en de instructeur vond het voldoende na mijn 5e landing. Nu mocht ik terug als passagier achteraan zitten voor de IFR terugvlucht van mijn collega. Ook héél leerrijk natuurlijk.

cruise
Op FL50 IFR terug naar Oostende

In totaal vlogen we die dag bijna 6 uur zonder bij te tanken, een voordeel van de dieselmotoren en de long range tanks van de DA42 Twin Star!

13:29 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.