27-05-08

AIR COLLEGE 211T

Nu de MCC cursus achter de rug is ben ik klaar voor het laatste gedeelte van mijn vliegopleiding tot lijnpiloot, rest me nog het multi-engine (ME) gedeelte af te werken. Nu de school sinds kort een 2e DA42 Twin Star ter beschikking heeft en een extra CRI (Class Rating Instructor) ondervindt mijn planning ook een vooruitgang. 7 mei had ik een vrije dag en stond ik gepland voor 3 VFR vluchten met de OO-TLA, inclusief mijn VFR progress check.

Samen met de instructeur besloten we om de eerste 2 vluchten samen te gieten en nadien een stop te maken op Oostende om vervolgens dan terug te vertrekken voor mijn VFR Progress Check.

Wat me opviel tijdens de briefing van mijn vlucht was dat er nog teveel procedures van de 737-200 in mijn hoofd aanwezig waren. Ze werden er dan ook ingedrild. We vertrokken richting Ursel, buiten het gecontroleerde luchtruim van Oostende om er enkele oefeningen uit te voeren. Deze oefeningen hadden betrekking met het vliegen in 'asymetric flight', m.a.w. het vliegen op 1 motor. Hoe we handelen bij een motorstoring, de te volgen procedures en het correct stilleggen van de defecte motor. Na deze toch wel vrij intensieve oefeningen vlogen we terug richting Oostende om er het circuit te vervoegen voor enkele touch-and-go's op landingsbaan 08 met een vrij stevige crosswind. De eerste landing werd een normale landing, maar vanaf het 2e circuit leerde ik landen op 1 motor, in combinatie met de strakke zijwind was het op het moment van de 'touchdown' vrij veel corrigeren met de voeten.
 

SEAPP

 

Single Engine Approach in Oostende
 
Nadien volgde nog een single engine go around. Een doorstart op slechts één motor, een heel kritieke fase! De instructeur wees me op het feit dat de DA42 eigenlijk te weinig vermogen heeft, met de wielen en de flaps in landingconfiguratie en met 3/4 volle tanks konden we het toestel niet doen stijgen. Pas na het intrekken van het landingsgestel en het intrekken van de flaps kregen we een stijgmaat van amper 250 voet per minuut. Een belangrijk punt om te onthouden wanneer we vliegen met de DA42 Twin Star. 

 

12:07 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Ik heb je site toevallig ontdekt en je naam viel me op omdat ik eens het genoegen had van met je mee te vliegen.
Met spanning op de rand van mijn stoel een uur lang ononderbroken je entries gelezen.
Ik blijf je carrière vanaf nu zeker volgen.
Het lijken me zeer boeiende maanden te gaan worden nu.

Gepost door: Erik Soberon | 27-05-08

De commentaren zijn gesloten.