30-05-08

AIR COLLEGE 222T (VFR PROGRESS CHECK)

Tijdens een welgekome pauze op apron 3 van Oostende-Brugge, heb ik snel alle oefeningen van de afgelopen lessen even voor de geest gehaald. Héél nuttig want het was ondertussen terug 14 dagen geleden dat ik de verschillende stalls had ingeoefend en bovendien vloog ik intussen 20 uur op de 737-200 simulator. Deze vlucht zou ook belangrijk zijn, het was trouwens mijn VFR progress check. Dit is een lesvlucht waarbij je de instructeur moet laten zien dat je alles onder de knie hebt wat je tot dan toe hebt geleerd. In mijn geval, aantonen dat ik onder VFR (Visual Flight Rules) de DA42 Twin Star kan besturen. 

preflightTLA
Klaar voor het vertrek op apron 3 als "Air College 222T"

Ik kreeg van de instructeur te horen dat we na het opstijgen richting Ursel zouden vliegen om er een motor effectief stil te leggen. Dit zou gebeuren op een hoogte van 3000ft. (1km) boven het vliegveld van Ursel. Niet zonder reden, mochten we de motor niet meer kunnen herstarten dan bevinden we ons op een veilige hoogte boven een vliegveld. 
 

Ik maakte me klaar, deed de cockpit setup, gaf een briefing aan de instructeur en ik startte de motoren met toestemming van de verkeersleider. Na het vertrek klom ik naar 3000ft.richting vliegveld van Ursel. Alles liep gesmeerd tot ik op 1500ft. een foutmelding kreeg.
             L ECU B FAIL verscheen er op de Garmin 1000. ECU staat voor Engine Control Unit, beide motoren zijn uitgerust met een ECU A en een ECU B. ECU B neemt automatisch over wanneer ECU A faalt. Geen direct gevaar maar nu hadden we geen reserve systeem meer voor de linkermotor. En toen kwam erin mij boven wat we hadden geleerd in MCC cursus. Ik gaf de controle van het vliegtuig over aan de instructeur en ik nam de non-normal checklist bij de hand. Ik doorliep de checklist en voerde de handelingen uit. Na een reset van de linker ECU, was de foutmelding verdwenen. Wij mochten onze vlucht gelukkig verderzetten maar na de landing moet het toestel wel in onderhoud ter controle. Ik nam terug de controle over het vliegtuig en we konden beginnen aan de oefeningen. Ik startte boven Ursel met steep turns (45°) en gevolgd door enkele stalls. Eén motor effectief uitschakelen zouden we overslaan, als gevolg van de foutmelding. We wilden niet om problemen vragen, en vlogen terug naar Oostende. In Oostende kreeg ik eerst een high-speed descent naar downwind om vervolgens een flapless landing uit te voeren. Geen gemakkelijke oefening, omdat ik van 140 knopen tijdens het dalen moest afremmen zonder gebruik te kunnen maken van de weerstand van de flaps, daarvoor gebruikte ik het landingsgestel.

SE
Vliegen op 2000ft. met 90 knopen in een linkerbocht met de rechtermotor op idle

Bij de 2e nadering plaatste de instructeur de rechtermotor op idle en op ongeveer 150ft. zei de instructeur "Go around". Op slechts één vermogen leverende motor maakte ik een doorstart om uiteindelijk mijn laatste landing te maken op 1 motor. Alles verliep vrij vlot en ik kreeg van de instructeur te horen dat ik aan het IFR gedeelte van de multi-engine opleiding mag beginnen.  

 

09:48 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.