11-06-08

AIR COLLEGE 321T (IFR PROGRESS CHECK)

22/05 -- Vandaag stond mijn eerste IFR vlucht met de DA42 Twin Star gepland en tevens mijn IFR progress check. Als alles vlot zou verlopen zal de instructeur me naar het examen sturen. Na mijn mindere simulatorsessie had ik slechts één kans om mijn kunnen te bewijzen. Op de koop toe zou deze vlucht doorgaan met de splinternieuwe OO-CFG. Dit toestel is in tegenstelling met de OO-TLA uitgerust met 2.0 liter dieselmotoren en TCAS. De motoren hebben dan wel meer inhoud maar ze leveren ook slechts 135pk, ze worden dus minder belast. Verder is de binnenkant iets fraaier afgewerkt, maar het vliegen blijft identiek hetzelfde. 
oo-cfg

Het nieuwste "full option" paradepaardje van Ostend Air College!

 
Van 19 mei tot 19 juni vinden er grote werkzaamheden plaast op de luchthaven van Oostende-Brugge waardoor enkel maar commercïele dagvluchten en trainingsvluchten van de lokale vliegscholen mogen plaatsvinden. De bruikbare lengte van de landingsbaan is door deze werken verminderd van 3200m tot 2735m en beide ILS werken niet. Meer info over deze werken in AIP SUPP Nr.01/2008. Aangezien ik voor de progresstest onder andere een ILS moet uitvoeren besloot ik om naar Calais te vliegen. Alsof Murphy niet van ophouden wist las ik in de notams dat de Franse luchtverkeersleiders staakten op de meeste regionale vliegvelden. Ik nam de Jeppesen binder uit de kast en zocht naar het telefoonnummer van Calais. Gelukkig nam er iemand op die me kon bevestigen dat zowel Lille als Calais open waren en ook open zouden blijven. Om de 'kostbare' tijd op de Twin Star te reduceren hoefde ik enkel maar naar Calais te vliegen waarna een andere leerling terug zou vliegen. Zo kreeg ik extra tijd om naderingen te oefenen. Na het gebruikelijke voltanken waren we klaar om te vertrekken. De Oostendse verkeersleider gaf ons mee dat we een 'slot time' hadden voor ons vertrek. Gelukkig was landingsbaan 08 in gebruik waardoor onze taxitijd gevoelig korter was en de slot time dus haalbaar was. Tijdens onze clearence kregen we ipv een KOK2S departure een direct KOK departure. Héél veel verschil maakt dit niet, de instructeur zou het toch beoordelen als een standard departure voor mijn progress check. Dit betekende echter ook dat de vliegtijd tot Calais gevoelig korter zou worden,  en bijgevolg de workload iets hoger zal liggen. Anticiperen was de boodschap. Het vertrek ging vrij vlot en al snel vloog ik op 4000 voet boven Koksijde. Ondertussen voltooide ik mijn approach briefing en gaf Lille Approach mee dat we 4 naderingen zouden maken. We zouden respectievelijk een ILS nadering vliegen, gevolgd door een ILS nadering op 1 motor, een NDB nadering op 2 motoren en een NDB nadering op 1 motor. Maar dat wist ik toen nog niet.
ilslfac
ILS nadering in Calais, "minimums"

Na de vlekkeloze ILS nadering maakte in een doorstart en net toen gaf de instructeur me een motorpanne. Ik klom, met moeite verder naar het baken MK om daar te holden en me voor te bereiden op de single engine ILS approach. Ook deze holdings, racetrack en nadering verliepen vrij vlot. Iets minder vlot verliep de relatief moeilijkere NDB approach maar deze vloog ik evenwel binnen de toegestane limieten.
 
goaround
Calais tijdens een 2 engine go-around

 
Als kers op de taart maakte ik voor de eerste keer in mijn opleiding een 'circle to land' en dan nog op 1 motor. Deze procedure wordt uitgevoerd wanneer er slecht op 1 zijde van de landingsbaan een instrument nadering kan uitgevoerd worden en de wind dan niet toelaat om in de richting te landen, waardoor we op een bepaalde gepubliceerde hoogte een visueel manoeuver vliegen waardoor we 180° draaien en landen in de tegenovergestelde richting. Na het stilleggen van beide motoren feliciteerde de instructeur me en gaf me mee dat hij heel tevreden was met mijn niveau, dag en nacht verschil met mijn laatste simulatorsessie, en daardoor wordt mijn volgende vlucht mijn allerlaatste examen in mijn opleiding.

19:45 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Proficiat Steven!!
Nog één examen en je bent er. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je gaat spijt hebben dat de opleiding gaat gedaan zijn, want volgens mij heb je gewoon van elke minuut opleiding enorm genoten!
Blijf verderdoen met je blog want hij geeft een unieke kijk op een vliegopleiding door iemand die er 4egraads door besmet is.

Gepost door: geert | 15-06-08

De commentaren zijn gesloten.