03-07-08

REJECTED TAKE-OFF

Eigenlijk heb ik niet echt iets te melden, want er is gewoon geen nieuws wat mijn opleiding/carrière betreft. Naast het werken probeer ik iedere dag wat theorie te herhalen. Deze week vooral het vak performance, omdat dit vak vaak terug komt tijdens de interviews bij het solliciteren naar een job als piloot. Vandaag herhaalde ik ondermeer de "take-off",vooral de zaken wanneer het niet gaat zoals het zou moeten gaan. En dan denk ik terug aan het Kalitta-incident met de 747-200F in Brussel dat nog vers in het geheugen ligt. De piloten berekenen telkens voor het opstijgen een bepaalde snelheid, V1, de take-off decision speed, waarbij ze ondermeer de lengte van de landingsbaan, startgewicht, temperatuur, toestand van de baan,... in rekening brengen. Wanneer er iets ernstig gebeurt vóór deze snelheid (bv. een motorstoring) dan beschikt men nog over voldoende landingsbaan om tot een stilstand te komen mits een maximale remming. Komt de motorstoring na de V1 snelheid dan heeft men onvoldoende landingsbaan vrij om tot een stilstand te komen voor het einde van de baan, dus moet het toestel éénmaal de V1 gepasseerd sowieso opstijgen. De vliegtuigbouwers worden verplicht om dit ondermeer te testen vooraleer het certificaat wordt afgeleverd. Ze testen dit in de meest ongunstige omstandigheden om voldoende marge te hebben wanneer dit vliegtuig daadwerkelijk commerciële vluchten gaat uitvoeren. Op onderstaand filmpje zie je zo'n test met een Airbus A340-600, het maximaal beladen toestel accelereert tot de hoogste V1 (=VMBE, Max. Braking Energie Speed) en gaat dan vol in de remmen. Tijdens deze test moet worden aangetoond dat dit extreme manoeuver veilig tot een eind kan worden gebracht. Vooral de remmen worden op de proef gesteld. De test is geslaagd als het toestel na de stilstand de landingsbaan kan verlaten en vervolgens ter plaatse blijft tot er 4 minuten zijn verstreken na het melden van de 'rejected take-off', zonder dat er direct gevaar is voor de inzittenden. 4 minuten is de maximum tijd dat de brandweer nodig heeft om tot bij het vliegtuig te komen dat zich op eender welke plaats op de luchthaven mag bevinden. De test met de Airbus A340-600 liep een beetje uit de hand!

 

 
En nu vanuit een andere positie...

  

00:09 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

vraagske? voorwat beweegt die achter vleugel !?

Gepost door: geert | 03-07-08

Met die 'achtervleugel' bedoel je waarschijnlijk het kielvlak, de rudder die eraan is verbonden wordt gebruikt om het vliegtuig op (het midden van) de landingsbaan te houden tijdens het remmen.

Gepost door: Steven | 03-07-08

De commentaren zijn gesloten.