17-07-08

CRISIS?

Na het afstuderen krijg ik heel veel vragen, voornamelijk van leerling piloten, over hoe het nu zit met de arbeidsmarkt van piloten. De media kondigde aan dat men over de komende jaren een groot piloten tekort verwacht. Gevolg is dat de vliegscholen gouden tijden doormaken. Maar de keerzijde lijkt me minder rooskleurig. In het westen (lees V.S.) maakt de luchtvaart een enorme crisis mee, nog groter dan die na 11 september. Verschillende maatschappijen legden reeds de boeken neer, anderen beschermen zich met het befaamde 'Chapter 11' tegen de schuldeisers en nog anderen gaan fusioneren met hun concurrenten om de stijgende kosten het hoofd te bieden. Gisteren nog kondigde American Airlines een verlies van anderhalf miljard dollar aan! Wat volgt is een sociaal bloedbad onder het luchtvaartpersoneel. In Europa gaat het er iets matiger aan toe, voornamelijk door de invloed van de lage dollarkoers. Helaas bevinden zich ook hier luchtvaartmaatschappijen in zware moeilijkheden en kondigen allerhande besparingen aan en een beperkte winterdienstregeling door vliegtuigen aan de grond te houden.

fuel


En toch... Boeing, Airbus en hun concurrenten ontvangen dag na dag nieuwe orders. Dit heeft 2 belangrijke redenen. Enerzijds komen de orders voornamelijk uit het oosten. Het Midden-Oosten is volop aan het exploderen, steden en gebouwen rijzen uit de grond als paddestoelen. Het 'nieuwe' westerse karakter van steden als Dubai en Abu Dhabi lokken westerse bedrijven en personeel. De grote orders komen dan ook uit die regio net als het zwarte goud. De Aziatische wereld is ook wakker. Ook uit die hoek van de wereld komen massaal veel orders. China, Indonesië, Vietnam maken een snelle economische opmars met een stijgende koopkracht als gevolg. Meer welvaart zorgt ook voor meer luchtverkeer. Anderzijds zorgen enkele kapitaalkrachtige westerse luchtvaartmaatschappijen ook voor aanzienlijke orders. Door de huidige olieprijzen worden de oudere, onzuinige vliegtuigen sneller vervangen door de nieuwe zuinige vliegtuigen zoals de B787, A350XWB, B747-8 en A380. Deze transformatie zal zich verder uitbreiden nu Europa heeft beslist om een CO² taks te heffen op luchtverkeer. Helaas is dit een zware investering in een onstabiele economie dat niet voor elke maatschappij een optie is. Er hangen donkere wolken boven de meeste westerse luchtvaartmaatschappijen.

Wat opvalt is dat de grootste orders uit de olieproducerende landen komen. Een tekort aan olie zal dus niet snel een probleem betekenen. De stijgende olieprijzen zijn dus vooral het gevolg van speculaties en zullen hoogstwaarschijnlijk terug dalen.   

22:27 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Ik ben geen piloot maar als economist volg ik het wereldje wel om hett zeer intressant is. Vorige week hadden we hierover een discussie tijdens de lunch en iedereen was het er over eens dat die piek eigenlijk al bereikt is maar het moet nog ontploffen, nadien zal het snel weer beter gaan met de luchtvaart en de brandstofprijzen weer naar beneden! 1, maximum 2 jaar en het bloeit weer!!!

Gepost door: Hans | 18-07-08

Wat ik me nu afvraag is, hoe zit het met de werkgelegenheid als piloot en ga je als ab-initio nog aan werk geraken?
Is het dan misschien beter om je eigen type-rating te betalen en zo te gaan solliciteren?
Ik zou het niet weten, misschien (lees waarschijnlijk) heb jij hier als sollicitant een betere kijk op.

Gepost door: Yannick | 18-07-08

Als er binnen 2 jaar weer een bloei zou zij zou het echt ideaal zijn. Begin september begin ik aan mijn atpl opeiding bij bafa dus als het binne 2 jaar in orde is

Gepost door: dries | 09-08-08

De commentaren zijn gesloten.