14-10-08

BELGISCHE REGERING OP Z'N BEST!

"Ook Belgische regering wil invoering vliegbelasting

BRUSSEL - Na Nederland wordt mogelijk ook in België een vliegtaks ingevoerd. De Belgische regering heeft voorgesteld om vliegtickets vanaf volgend jaar te gaan belasten. De nieuwe belasting, die 132 miljoen euro per jaar moet opleveren, bleek een van de manieren om de Belgische begroting voor 2009 op het nippertje rond te krijgen.

In Nederland geldt sinds 1 juli van dit jaar een belasting op vliegtickets. Deze bedraagt 11,25 euro op intra-Europese vluchten en 45 euro op intercontinentale vluchten. Jaarlijkse levert dit de Nederlandse staat 350 miljoen euro op."

http://www.luchtvaartnieuws.nl

Sinds Nederland de vliegbelasting heeft ingevoerd, krijgen de Belgische en Duitse luchthavens beduidend meer Nederlandse toeristen en zakenlui over de vloer. Zelfs verschillende luchtvaartmaatschappijen overwegen of hebben reeds beslist de vliegtax te omzeilen door naar Brussel en Dusseldorf te vliegen ipv naar Schiphol, Rotterdam, Maastricht of Eindhoven. Het passagiersaantal en het aantal vluchten op de Nederlandse luchthavens is daardoor gedaald en in Brussel gestegen. En nu gaan onze slimme jongens aan de top deze maatregel doorvoeren. Bovendien verkeerd de luchtvaart in een crisis en gaat onze regering het nog een beetje moeilijker maken voor de Belgische luchtvaart. Blunder na blunder, arm België!

12:49 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

departure vliegtaks approved De vliegtaks is inderdaad een klap in het gezicht van de luchtvaart in België. De kans zit er in dat de luchtvaartindustrie weer een beetje meer zijn ogen weg van België wendt. De BATA dreigde al onmiddellijk met de mogelijkheid van desastreuze gevolgen. Dat dit net nu moet gebeuren, in een periode waarin de luchtvaarteconomie het moeilijk heeft door de brandstofprijzen en de vakantiegangers onder dreiging van de financiële crisis hun vliegplannen opnieuw evalueren. Er mag verwacht worden dat de Belgische luchtvaart dezelfde gevolgen zal ondergaan als de Nederlandse. De tewerkstelling in de luchtvaartsector zal er onder lijden.
Brussel en Charleroi zullen niet langer de Nederlandse passagiers (die op de vlucht waren voor de Belgische vliegtaks) ontvangen, en na verloop van tijd ook steeds meer hun Belgische moeten missen. In Nederland haalde het de voorpagina’s, maar de Belg ligt er voorlopig nog niet van wakker.
Het worden gouden jaren voor Düsseldorf, Köln en Frankfurt, maar wie op eigen bodem het vliegtuig wil instappen, zij het in de cabin of in de cockpit, zal het moeilijker hebben.

Pittig detail, de opbrengst gaan niet, zoals vroeger besproken, naar ontwikkelingssamenwerking. De Belgische regering wil het potje zelf houden. Je weet maar nooit wanneer de aandeelhouders van een bank het nodig hebben.


Gepost door: Erik Soberon | 14-10-08

De commentaren zijn gesloten.