13-11-08

ALS HET KRIEBELT MOET JE VLIEGEN

Uitzonderlijk ben ik op vrijdagnamiddag thuis. Bovendien is de vliegclub van Ursel dan vanaf 14u open en was het alweer bijna een maand geleden dat ik vloog. Het kriebelde en dan wil je vliegen natuurlijk. Ik had afgesproken met een leerling van Vliegclub Ursel, hij zou me vergezellen. Helaas was het weer niet om over naar huis te schrijven. Ik overliep de meteo zorgvuldig. De zichtbaarheid lag om en bij de 6 km, het wolkendek hing op 1500ft. en er was motregen afgewisseld door lichte regen. Bovendien naderde er een koufront vanuit het westen. De wind was kalm maar op 1000ft was er al sprake van meer dan 25 knopen. Geen ideaal weer maar voldoende voor een lokale VFR vlucht. Het vliegveld van Ursel ligt in een luchtruim klasse 'G' en bijgevolg hoeven we enkel visueel contact te houden met de grond en dienen we buiten de wolken te blijven bij een zicht van meer dan 1500m. Na het opstijgen klommen we naar het wolkendek. Zo te zien lag het wolkendek op ongeveer 1200ft. ipv de 1500ft in het meteobulletin.

250u

 


Ik vloog richting Maldegem om er enkele bochtjes te maken en keerde erna terug richting Ursel. Boven Ursel was het aan het motregenen, hingen de wolken nog net boven de 1000ft en was de zichtbaarheid duidelijk afgenomen. We vervoegden het circuit en ik besliste om nog enkele touch-and-go's uit te voeren. Daarvoor was het weer goed genoeg en ik was de enige die vloog in de buurt van Ursel. Na 3 touch-and-go's en een gesimuleerde go-around, maakte ik een full stop landing. De teller gaf aan dat we 42 minuten hadden gevlogen waardoor ik nu de kaap van 250 vlieguren heb overschreden! 

14:08 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Alvast nog veel succes!

Gepost door: SimonV | 15-11-08

De commentaren zijn gesloten.