17-02-09

LOCAL TRAINING FLIGHT

Af en toe plan ik een lokale trainingsvlucht om mijn niveau op pijl te houden. Het was immers al een tijd geleden dat ik de basisoefeningen van het 'sportvliegen' heb geoefend. Ik steeg op met de OO-VMY van Vliegclub Ursel om vervolgens te starten met enkele touch-and-go's met verschillende configuraties, waaronder een landing zonder flaps. Na een 3 tal landingen klom ik naar 1700ft. boven het vliegveld om een motorpanne te simuleren. De eerste poging gaf me geen voldoening en er volgende een 2e poging, dit keer vanop 2000ft. Deze oefening gaf me al wat meer voldoening maar toch volgde er nog een 3e poging. Toen verliet ik het vliegveld en zette koers naar het zuiden terwijl ik klom naar een veilige hoogte, 3000ft., om er te oefenen. Ik begon met een slow flight aan 60 knopen gecombineerd met een linker en rechtbocht. Nadien volgden 2 stalls, een clean stall en een stall in landing configuration. Vervolgens oefende ik steep turns aan 45°. Na het uitdraaien simuleerde ik een motorpanne boven de velden. Ik zweefde tot op 500 voet boven de grond om dan terug het motorvermogen te gebruiken om opnieuw te klimmen naar 3000ft. richting Ursel. Ik oefende er een laatste motorpanne en deze was perfect. Een mooie afsluiter van een leerrijke oefenvlucht.

VMY

Foto: Stefan De Sutter

10:53 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Een goed artikel aangenaam voor te lezen. Stefan
Ik heb met genoegen je blog gelezen, ik vlieg hier in Spanje nog enkel op de simulator in mijn bureel. Liefst Airbus A320 wegens het beschikbare vermogen. Ik vlieg zowel VFR als IFR wegens de vele oefeningen maakt het geen verschil meer uit.
Nog veel plezier

Gepost door: Toon | 17-02-09

De commentaren zijn gesloten.