27-02-09

FLIGHT INSTRUCTOR

Eind mei voltooide ik mijn opleiding tot verkeersvlieger en kon ik solliciteren bij de luchtvaartmaatschappijen. Het was een veelbelovende periode, men was nog op zoek naar piloten en aan de orders bij Boeing, Airbus en Embraër te zien was de toekomst verzekerd voor de piloten in opleiding. Al snel volgden een paar interviews, psychologische testen en simulatorchecks bij Belgische luchtvaartmaatschappijen. Deze ingangsproeven waren positief maar men kon ons geen positie aanbieden omdat de brandstofprijzen bleven stijgen en men het zekere voor het onzekere verkoos. In het najaar vielen de brandstofprijzen in vrije val tot een ongezien laagtepunt, helaas was dat ook het geval voor de totale economie inclusief de luchtvaart. Met als gevolg dat ik, samen met andere werkzoekende piloten, wacht op een herstel van de economie. Zoals iedereen weet moet een piloot een aantal vlieguren noteren en examens afleggen om de vergunning geldig te houden. De meeste afgestudeerde piloten hebben immers schulden na de peperdure vliegopleiding en de nodige vlieguren bijeensprokkelen is een extra financiële domper. Daarom heb ik beslist om te investeren in mijn nog prille vliegcarrière. Ik heb beslist om een opleiding te volgen tot vlieginstructeur. Ik heb de nodige ervaring en andere voorwaarden om aan deze opleiding te beginnen. Ik moest wel vooraf nog een pre-entry check (toelatingsvliegtest) met een instructeur afleggen. De test dient met succes afgelegd te worden, waarbij ik moet tonen dat ik over de nodige bekwaamheid beschik om de cursus te volgen. Deze vliegtest ging door op 12 februari bij BAFA (Ben Air Flight Academy) te Deurne. Samen met een ervaren instructeur steeg ik op in een éénmotorig trainingsvliegtuig, een Piper Warrior III, OO-TMH, vanop de luchthaven van Antwerpen. We kregen een directe route, over de stad, naar het punt 'Delta' gelegen in de Waaslandhaven. De instructeur vroeg me om er op 3000 voet enkele oefeningen uit te voeren, waaronder scherpe bochten, stalls en traagvlucht. Het was even wennen aan de ultramoderne glass-cockpit. We keerden daarna terug naar de luchthaven via het punt Porta (Sportpaleis) om er enkele landingen uit te voeren bij een strakke zijwind. Na de vlucht noteerde de instructeur op alle punten 'voldoende'. Bijgevolg mocht ik op 18 februari mijn handtekening plaatsen onder het contract voor de opleiding tot vlieginstructeur. De eerste theorieles gaat door op zaterdag 7 maart.

OO-TMH

foto: www.asa-be.com

16:16 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Proficiat & succes! ;)

Gepost door: Giel Sweertvaegher | 27-02-09

proficiat proficiat met het slagen van de test, ik zie je wel bij bafa, ik ben van planom na het afwerken van het hele atpl parcours hetzelfde te doen.

Gepost door: koen van hecke | 02-03-09

Allé, mss zitten wij dan binnenkort samen in een van de bakken op EBOS... Succes!

Gepost door: Tim | 04-03-09

De commentaren zijn gesloten.