27-02-09

FLIGHT INSTRUCTOR

Eind mei voltooide ik mijn opleiding tot verkeersvlieger en kon ik solliciteren bij de luchtvaartmaatschappijen. Het was een veelbelovende periode, men was nog op zoek naar piloten en aan de orders bij Boeing, Airbus en Embraër te zien was de toekomst verzekerd voor de piloten in opleiding. Al snel volgden een paar interviews, psychologische testen en simulatorchecks bij Belgische luchtvaartmaatschappijen. Deze ingangsproeven waren positief maar men kon ons geen positie aanbieden omdat de brandstofprijzen bleven stijgen en men het zekere voor het onzekere verkoos. In het najaar vielen de brandstofprijzen in vrije val tot een ongezien laagtepunt, helaas was dat ook het geval voor de totale economie inclusief de luchtvaart. Met als gevolg dat ik, samen met andere werkzoekende piloten, wacht op een herstel van de economie. Zoals iedereen weet moet een piloot een aantal vlieguren noteren en examens afleggen om de vergunning geldig te houden. De meeste afgestudeerde piloten hebben immers schulden na de peperdure vliegopleiding en de nodige vlieguren bijeensprokkelen is een extra financiële domper. Daarom heb ik beslist om te investeren in mijn nog prille vliegcarrière. Ik heb beslist om een opleiding te volgen tot vlieginstructeur. Ik heb de nodige ervaring en andere voorwaarden om aan deze opleiding te beginnen. Ik moest wel vooraf nog een pre-entry check (toelatingsvliegtest) met een instructeur afleggen. De test dient met succes afgelegd te worden, waarbij ik moet tonen dat ik over de nodige bekwaamheid beschik om de cursus te volgen. Deze vliegtest ging door op 12 februari bij BAFA (Ben Air Flight Academy) te Deurne. Samen met een ervaren instructeur steeg ik op in een éénmotorig trainingsvliegtuig, een Piper Warrior III, OO-TMH, vanop de luchthaven van Antwerpen. We kregen een directe route, over de stad, naar het punt 'Delta' gelegen in de Waaslandhaven. De instructeur vroeg me om er op 3000 voet enkele oefeningen uit te voeren, waaronder scherpe bochten, stalls en traagvlucht. Het was even wennen aan de ultramoderne glass-cockpit. We keerden daarna terug naar de luchthaven via het punt Porta (Sportpaleis) om er enkele landingen uit te voeren bij een strakke zijwind. Na de vlucht noteerde de instructeur op alle punten 'voldoende'. Bijgevolg mocht ik op 18 februari mijn handtekening plaatsen onder het contract voor de opleiding tot vlieginstructeur. De eerste theorieles gaat door op zaterdag 7 maart.

OO-TMH

foto: www.asa-be.com

16:16 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

24-02-09

LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ EAT ONTSLAAT 24 PILOTEN

Tot voor kort bleef de Belgische luchtvaart behoorlijk gespaard van de huidige economische crisis. Vandaag las ik onderstaand artikel. Als werkzoekende piloot sta ik weer een stap verder van mijn droom.

De vrachtluchtvaartmaatschappij EAT, een dochter van pakjesbedrijf DHL in Zaventem, ontslaat 24 piloten en boordmecaniciens. Dat meldt de VRT-nieuwsredactie op basis van een vakbondsbron.

DHL zelf bevestigt dat er ontslagen vallen en wijt dat aan de economische crisis. Daardoor vervoert de luchtvaartmaatschappij minder vracht en zal ze twee vliegtuigen niet langer gebruiken. Momenteel is er overleg aan de gang met de betrokken werknemers. Bij EAT in Zaventem werken bijna 600 mensen, waaronder 300 piloten.

decoration

bron: belga/gb

15:12 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-02-09

'"LUCHTVAARTSECTOR HEEFT BODEM NOG NIET BEREIKT"

BRUSSEL - De crisis in de luchtvaartsector heeft het dieptepunt nog niet bereikt. Dat stelde de brancheorganisatie van Europese luchtvaartmaatschappijen AEA dinsdag (17 februari). De leden van de AEA vervoerden vorig jaar bijna 366 miljoen passagiers, ruim 5 miljoen minder dan in 2007.

“We hebben dergelijke cijfers slechts drie keer eerder gezien in de afgelopen 25 jaar”, zei AEA-secretaris-generaal Ulrich Schulte-Strathaus. “Na de kernramp in Tsjernobyl en de Amerikaanse aanvallen op Libië in 1986, na de eerste Golfoorlog in 1991 en na de aanslagen in de Verenigde Staten in 2001.”

“We hebben geen enkele reden om aan te nemen dat we ook maar in de buurt zijn van de bodem van de cyclus”, waarschuwde Schulte-Strathaus. Toch zal de sector volgens hem niet snel om overheidshulp vragen. “We gaan niet meedoen met het steunplannencircus”, aldus de AEA-topman.

bron: luchtvaartnieuws.nl

14:18 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-02-09

LOCAL TRAINING FLIGHT

Af en toe plan ik een lokale trainingsvlucht om mijn niveau op pijl te houden. Het was immers al een tijd geleden dat ik de basisoefeningen van het 'sportvliegen' heb geoefend. Ik steeg op met de OO-VMY van Vliegclub Ursel om vervolgens te starten met enkele touch-and-go's met verschillende configuraties, waaronder een landing zonder flaps. Na een 3 tal landingen klom ik naar 1700ft. boven het vliegveld om een motorpanne te simuleren. De eerste poging gaf me geen voldoening en er volgende een 2e poging, dit keer vanop 2000ft. Deze oefening gaf me al wat meer voldoening maar toch volgde er nog een 3e poging. Toen verliet ik het vliegveld en zette koers naar het zuiden terwijl ik klom naar een veilige hoogte, 3000ft., om er te oefenen. Ik begon met een slow flight aan 60 knopen gecombineerd met een linker en rechtbocht. Nadien volgden 2 stalls, een clean stall en een stall in landing configuration. Vervolgens oefende ik steep turns aan 45°. Na het uitdraaien simuleerde ik een motorpanne boven de velden. Ik zweefde tot op 500 voet boven de grond om dan terug het motorvermogen te gebruiken om opnieuw te klimmen naar 3000ft. richting Ursel. Ik oefende er een laatste motorpanne en deze was perfect. Een mooie afsluiter van een leerrijke oefenvlucht.

VMY

Foto: Stefan De Sutter

10:53 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

02-02-09

VOLGENDE VLUCHT

Mijn volgende vlucht zal komende vrijdagnamiddag doorgaan. Ik heb het nieuwste vliegtuig, OO-VMY, van Vliegclub Ursel gereserveerd voor een lokale vlucht. Hierbij zal ik wat basisoefeningen herhalen en wat touch-and-go's uitvoeren.

14:20 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |