28-05-09

IR ME RENEWAL CHECK

Na 4 uur training op simulator stond mijn IR ME proficiency check gepland, eveneens op de simulator. De examinator wou mij op een veilige manier zien vliegen van Brussel naar Charleroi, waarbij ik wel het een en ander kon verwachten. Ik kreeg even tijd om de vlucht voor te bereiden. Ik was er klaar voor en mocht opstijgen vanaf landingsbaan 25R gevolgd door een CIV 1C-departure. De vlucht liep heel vlot en al snel vloog ik met automatische piloot op FL060 naar CIV. Aangezien het een korte vlucht is begon ik reeds de ATIS op te vragen van Charleroi, en begon ik de voorbereidingen voor de nadering. Tijdens deze voorbereidingen moest ik van frequentie overschakelen en kreeg ik te horen dat het ILS van landingsbaan 25 niet betrouwbaar was. Ik kreeg daardoor een direct-to naar HUL. Eenmaal onderweg naar HUL VOR voltooide ik mijn voorbereidingen en gaf ik een briefing. Net voor ik HUL bereikte vroeg de virtuele verkeersleider me holdings te vliegen boven HUL aangezien het vliegverkeer naar Charleroi hinder ondervond van het uitgeschakelde ILS. Na 3 holdings kreeg ik uiteindelijk radar vectors voor een non-precision VOR DME nadering op baan 25. De verkeersleider liet me veel te hoog de radiaal intercepteren, ik reageerde snel, verminderde het vermogen van beide motoren, bracht mijn landingsgestel uit en selecteerde landingsflaps. Het toestel daalde nu snel en op 3 mijl was ik gestabiliseerd. Ik vloog de nadering tot op de minimum hoogte maar zag geen landingsbaan voor me uit. Een go-around volgde en ik kreeg opnieuw radar vectors voor een nadering op baan 25, deze keer een ILS nadering omdat het euvel was verholpen. Nadat ik mijn virtuele passagiers veilig aan de grond bracht vroeg de examinator om terug op te stijgen in Charleroi. Ik gaf vol motorvermogen en op 50 knopen kreef ik een linker motorpanne, ik bracht beide gashendels terug en begonnen te remmen terwijl ik het toestel op de centerline probeerde te houden. Ik schakelde de linkermotorsystemen uit en deed een mededeling naar de verkeersleider. Opnieuw plaatste de examinator me op baan 25 en gaf ik vol vermogen. Dit keer geen motorstoring. Ik bracht de wielen naar binnen en op 300 voet kreeg ik een melding van een motorbrand. Aangezien de motor nog vol vermogen leverde en ik laag bij de grond vloog besloot ik eerst naar een veilige hoogte te klimmen om daar verdere acties te ondernemen. Ik gaf wel reeds een melding aan de verkeersleider. Uiteindelijk schakelde ik de brandende motor uit en zijn bijhorende systemen. De verkeersleider gaf me mee dat ik prioriteit kreeg. Hij kon me echter gaan radar vectors geven aangezien het radar systeem faalde. Ik moest mezelf dan veilig in het luchtruim positioneren voor een ILS nadering op baan 25. Ik plaatste het toestel opnieuw met de 3 virtuele wielen op de grond, en mocht de simulator uitschakelen.

De examinator was vrij positief over mijn behaald niveau en we bespraken nog even 3 kleine opmerkingen. Nadien vulde hij mijn logbook in en schreef de verlenging van mijn IR(A) op de achterkant van mijn vergunning. Met deze vernieuwing kan ik blijven solliciteren bij diverse luchtvaartmaatschappijen.

IR ME RENEWAL CHECK

11:23 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Reuze spannend om te lezen. Goed geschreven.
En proficiat met je vernieuwing

Gepost door: Soberon Erik | 09-06-09

De commentaren zijn gesloten.