27-08-09

VLIEGWEEKEND

Afgelopen weekend hing ik bijna 4 uur in de lucht. Vrijdagavond stond er een vlucht op het programma met een gezin uit het Gentse. Ze hadden zelf een voorstel voor een vliegroute. Die liep van Ursel naar Gent, via de kanaalzone naar Terneuzen en zo terug naar Ursel. Aangezien Terneuzen in Nederland ligt, verstuurde ik een flightplan voor de ongecontroleerde vlucht door naar Brussel.

Zaterdag kreeg ik de kans om mee te vliegen met een Piper PA.28-140 Cherokee Cruiser met registratie N150PK. Een heel goed onderhouden 'jonge oldtimer' met opvallende korte en brede vluegels. Tijdens de vlucht viel me op dat dit toestel heel stabiel en toch wendbaar was. Ik was aangenaam verrast.

Zondag was het hoogtepunt van het weekend, met de jaarlijkse 'Lou Memorial'. Hierbij krijgen de deelnemende teams een route voorgeschoteld en een enveloppe met diverse vragen over de zaken die terug te vinden zijn op die route. Voor de vlucht diende men met een plateau met 4 tot de rand gevulde bierglazen een hindernissen parcours af te leggen. De volgende oefening was om tijdens het taxiën met het neuswiel te stoppen op een gemarkeerd punt. De route bracht ons van Ursel naar Ursel, via Torhout, Madonna, Passendale, Wetteren en Lembeke. Ondertussen dienden we naar verschillende zaken te zoeken en moesten we hier en daar een gokje wagen of een theorievraag oplossen. Als traditiegetrouwe afsluiter was er de precisielanding. Elk jaar trachtten de piloten zo dicht mogelijk bij de threshold te landen. Dit jaar lag het mikpunt een paar tientallen meter verder wat 'nog' moeilijker bleek. Ons team eindigde dit jaar op de 6e plaats.

19:15 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.