28-08-09

LES 3 FLIGHT INSTRUCTOR

Woensdag vloog ik mission 1-3 in de flight instructor opleiding van Ben Air Flight Academy (BAFA). Tijdens deze les gaf ik een preflight briefing aan de instructeur over "straight & level flying" gevolgd door een briefing van de instructeur over "climb & descent". Het toestel voor deze vlucht was de Piper Warrior III, OO-TMP. We verlieten de gecontroleerde zone van Antwerpen via de gepubliceerde punten, sportpaleis (PORTA) en het dorpje Kallo (KALLO). Ik legde de instructeur, in zijn rol als leerling, uit hoe hij straight & level moest vliegen. Nadien gaf hij me een demonstratie hoe te handelen, of juist niet, tijdens een motorpanne net na het opstijgen, met de nadruk op de situatie in Antwerpen. Een les om te onthouden. Nadien gaf de instructeur ook een demonstratie over het leren klimmen en dalen, en liet hij me terug even de instructeur zijn. Bij de terugvlucht richting Antwerpen gaf hij ook uitleg over de basis van het instrument vliegen, gevolgd door een precisielanding op landingsbaan 11 van Antwerpen.

Ootmp

12:00 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-08-09

VLIEGWEEKEND

Afgelopen weekend hing ik bijna 4 uur in de lucht. Vrijdagavond stond er een vlucht op het programma met een gezin uit het Gentse. Ze hadden zelf een voorstel voor een vliegroute. Die liep van Ursel naar Gent, via de kanaalzone naar Terneuzen en zo terug naar Ursel. Aangezien Terneuzen in Nederland ligt, verstuurde ik een flightplan voor de ongecontroleerde vlucht door naar Brussel.

Zaterdag kreeg ik de kans om mee te vliegen met een Piper PA.28-140 Cherokee Cruiser met registratie N150PK. Een heel goed onderhouden 'jonge oldtimer' met opvallende korte en brede vluegels. Tijdens de vlucht viel me op dat dit toestel heel stabiel en toch wendbaar was. Ik was aangenaam verrast.

Zondag was het hoogtepunt van het weekend, met de jaarlijkse 'Lou Memorial'. Hierbij krijgen de deelnemende teams een route voorgeschoteld en een enveloppe met diverse vragen over de zaken die terug te vinden zijn op die route. Voor de vlucht diende men met een plateau met 4 tot de rand gevulde bierglazen een hindernissen parcours af te leggen. De volgende oefening was om tijdens het taxiën met het neuswiel te stoppen op een gemarkeerd punt. De route bracht ons van Ursel naar Ursel, via Torhout, Madonna, Passendale, Wetteren en Lembeke. Ondertussen dienden we naar verschillende zaken te zoeken en moesten we hier en daar een gokje wagen of een theorievraag oplossen. Als traditiegetrouwe afsluiter was er de precisielanding. Elk jaar trachtten de piloten zo dicht mogelijk bij de threshold te landen. Dit jaar lag het mikpunt een paar tientallen meter verder wat 'nog' moeilijker bleek. Ons team eindigde dit jaar op de 6e plaats.

19:15 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-08-09

DE ZOMER VLIEGT VOORBIJ

Het is inmiddels meer dan een maand geleden sinds mijn laatste update op deze blog. Beschouw het als een kleine zomerstop. Ik heb een behoorlijk aantal keer gevlogen. Sinds 1 juli kon ik meer dan 8 vlieguren noteren in mijn logbook. Voornamelijk door de grote vraag naar de (seizoensgebonden) luchtdopen. 

Daarnaast zitten de voorziene uren theorie voor mijn opleiding Flight Instructor bij BAFA er bijna op. En kan ik me volledig concentreren op het praktische gedeelte dat 30 vlieguren telt. Ondertussen vloog ik mijn eerste 2 lesvluchten, helaas is er wat gebrek aan continuïteit, want sedert 25 juni vloog ik slechts 2 maal. Ik hoop dat dit de komende periode wat de hoogte in gaat. 

Verder heb ik mijn logbook even in statistieken gegoten. Hierbij kom ik tot de volgende vaststellingen: 

- Ik vloog tot op vandaag met 18 toestellen.

- Het grootste aantal uur vloog ik met een Piper Warrior III.

- Ik vloog het meest (45 uur) met de OO-VMC van Vliegclub Ursel. 

- Ik vloog tot op vandaag met 30 vlieginstructeurs.

- Ik maakte 594 landingen, waarvan 26 's nachts.

- Mei 2008 was de druktste maand met 23 vlieguren.


hrs_vs_reg

OOVMC

 

16:28 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |