21-10-09

LES 1-9 FLIGHT INSTRUCTOR

Omstreeks 8u was ik op de luchthaven van Antwerpen en het was er behoorlijk mistig. Ik besloot toch het toestel buiten te rollen en deed de internal en external inspection. Vervolgens controleerde ik het weer in de briefingroom. De zichtbaarheid was 3km en het wolkendek hing op amper 1100 voet terwijl de wind amper van zich liet horen. Aangezien de 9e les opnieuw circuittraining was kon onze vlucht doorgaan indien we een Special VFR clearence zouden krijgen. Alle andere VFR vluchten van BAFA werden geschrapt. Na het opstarten van de motor kregen we toestemming van de toren om touch-and-go's uit te voeren. Als eerste oefening moest ik een short field take-off uitvoeren gevolgd door een normaal circuit. Daarin zou ik de instructeur, in zijn rol als leerling, een demonstratie geven van het normaal circuit. Nadien nam hij de controle op zich en maakte hij bewust enkele 'typische' fouten. Ondertussen gaf ik hem duidelijke instructies. Aangezien we het enige vliegtuig waren in de het gecontroleerde luchtruim van Antwerpen liet de toren ons toe om enkele keren te landen op landingsbaan 29 en terug op te stijgen vanaf landingsbaan 11. Op die manier konden we motorpannes tijdens het opstijgen simuleren. Deze oefening is echter verboden vanaf landingsbaan 29. De instructeur benutte elke second van deze les om me zaken aan te tonen en me te verbeteren waar nodig. Zo liet hij me tussen het landen door, scherpe bochten en bochten met windcorrecties maken. Aangezien het zicht heel beperkt was, gaf hij me ook handige tips omtrent het gebruik van de avionica. Elk navigatie instrument werd gebruikt als back-up.  

TMQ_FINAL29

16:57 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

15-10-09

LES 1-8 FLIGHT INSTRUCTOR

De 8e les is de eerste les circuit vliegen. Het circuit omvat ondermeer een combinatie van de voorgaande oefeningen, rechtdoor vliegen, bochten, klimmen en dalen. De eerste les is een introductie in het lesgeven van het vliegen in een circuit. Het eerste circuit werd, bij wijze van demonstratie, door de instructeur zelf gevlogen waarbij hij mij wou aantonen hoe je een circuit bij een leerling moet aanleren en overbrengen. Daarna mocht ik 4 circuits vliegen telkens gevolgd door een touch-and-go met de nadruk op het leren kennen van de procedures en het leren landen en opstijgen vanuit de rechterstoel. Het laatste circuit nam de instructeur de rol van de leerling op zich en trachtte ik hem een circuit aan te leren waarbij hij de controle over het vliegtuig had. Tijdens de landing bleek dit een hele klus.

OOTMR

16:57 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-10-09

LES 1-7 FLIGHT INSTRUCTOR (MUTUAL)

Net als de 6e les is de 7e les ook een mutual. Tijdens deze les fungeer ik als instructeur en de andere kandidaat instructeur 'speelt' de rol van de leerling. Na een preflight briefing over de stalls vetrokken we, met de OO-TMF, richting het noordelijke trainingsgebied van BAFA, in de streek rond Rijkevorsel. Daar kunnen we oefenen tot een hoogte van 4500 voet en dit geeft ons voldoende ruimte om de verschillende soorten stalls en de incipient spin te demonstreren en eventueel te corrigeren. We spraken onderling af dat de 'leerling' bewust fouten zou maken tijdens de verschillende manoeuvres om ons zo goed mogelijk te trainen. De oefeningen bestonden uit: stall recovery zonder motorvermogen, een demo van een secondary stall, een stall recovery met motorvermogen, een stall in approach configuration, een stall in landing configuration, een stall in take-off en op het einde nog een demonstratie van een incipient spin. Voor deze laatste oefening klommen we naar 3500 voet. Na deze mutual trainingsvlucht zijn de lessen met de basisoefeningen achter de rug en gaan we ons richten op het circuit waarin de leerlingen voornamelijk leren landen en opstijgen als voorbereiding op hun eerste solo vlucht.

OOTMF

foto: Steven Van Hemelen

10:31 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-10-09

LES 1-6 FLIGHT INSTRUCTOR (MUTUAL)

De 6e les wordt gevlogen met een andere kandidaat vlieginstructeur, zonder een instructeur aan boord. Een zogenaamde mutual. De ene kandidaat fungeert daarbij als instructeur terwijl de andere de rol van de leerling krijgt. Tijdens deze les had ik de rol van de instructeur. Dus gaf ik de andere kandidaat een preflight briefing over het klimmen en dalen. Ik werd ook verondersteld de vlucht uit te voeren tot we buiten de gecontroleerde zone van Antwerpen vlogen. Nadien gaf ik mijn 'ervaren leerling' instructie over het rechtdoor vliegen, het klimmen en het dalen. Aangezien we in westelijke richting vlogen waren we na een halfuur vliegen in de buurt van Ursel waar we touch-and-go maakten. Nadien vlogen we terug richting Antwerpen. We oefenden nog wat op het bochtenwerk en kregen een straight in approach op landingsbaan 11 te Antwerpen.

OOTMR

 

13:27 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |