22-01-10

OP NAAR FEBRUARI

De maand januari zal heel kalm zijn wat betreft het aantal vluchten. Voorlopig heb ik ook nog geen enkele vlucht gepland. Door opleidingen op mijn werk heb ik amper vrije dagen waardoor mijn beschikbaarheden voor de opleiding instructeur heel erg beperkt zijn. Eénmaal de opleiding achter de rug kan ik me terug volledig concentreren op het vliegen!

M6MUX

 

 

19:35 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (8) |  Facebook |

15-01-10

Pilots don’t die, they fly away forever

OOTRB


Het nieuwe jaar kon niet slechter beginnen. Op 2 januari 2010 stond voor Vliegclub Ursel de tijd heel even stil. Na een paar onzekere uren werd onze grootste vrees waarheid. Maria & Julien, allebei clublid van Vliegclub Ursel, zijn verongelukt met Maria's persoonlijke Cessna 172 op een steenworp van het vliegveld van Ursel. Ik had het geluk ooit met de immervriendelijke Maria mee te vliegen in haar Cessna 172 en de zó sympathieke Julien gaf me telkens weer een schouderklopje en vroeg me hoe het met het vliegen ging. We zullen ze missen.

 

Van vliegclub Ursel:
"Zoals de meesten ondertussen wellicht weten werd Ursel op 2 januari getroffen door een fataal vliegtuigongeval. In de late namiddag werd het vliegveld geteisterd door een erg plotse geïsoleerde zware sneeuwbui waarbij het vliegtuig OO-TRB van de radiofrequentie verdween. Enkele vliegtuigen in het circuit konden in extremis landen, andere zijn uitgeweken. Toen bij zonsondergang bleek dat de OO-TRB niet was uitgeweken naar een ander vliegveld werden de hulpdiensten verwittigd en ingeschakeld. Zoekacties met een Seaking helikopter en een helikopter van de Federale Politie leverden niets op en moesten afgebroken worden door het verslechterende weer. Bij zoekacties op de grond door leden van Vliegclub Ursel en de lokale politie werd in de late avond/nacht het wrak gelokaliseerd in een bos ten noordoosten van het vliegveld. Voor beide inzittenden kon echter geen hulp meer baten."

 

21:25 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

11-01-10

JAAROVERZICHT

Naar jaarlijkse gewoonte schrijf ik terug mijn jaaroverzicht. 2009 was een jaar van contrasten. Enerzijds was het voor de luchtvaart een echt slecht jaar, de crisis bleef spoken en veel mensen verloren hun job. De crisis sloeg de sector harder dan de crisis van na 11 september. Laat staan dat een werkzoekende piloot, zoals mij, een job vond. Anderzijds heb ik besloten om een opleiding tot vlieginstructeur te starten. Mede daardoor werd 2009 voor mij een topjaar wat betreft vlieguren. Enkel 2007 scoorde beter. De opleiding tot vlieginstructeur, bij BAFA, begon in maart en zal pas in het voorjaar van 2010 beëindigd worden. In mei was er reeds 1 jaar voorbij 'gevlogen' na mijn laatste examen voor lijnpiloot. Bijgevolg moest ik mijn ME/IR bevoegdverklaring verlengen. Ik volgde daarvoor 4 uur les op de FNPT-II simulator van Hub'Air en slaagde nadien. Hierdoor werd mijn bevoegdverklaring opnieuw een jaar verlengd. Dankzij een schitterende zomer kon ik veel rondvluchten maken met vrienden, kennissen en andere geïnteresseerden. Dit jaar heb ik ook een paar keer mogen meevliegen met het formatieteam, The Victors. Vooral de overvlucht in formatie met de Stinson Reliant boven Aalter en de daarmee gepaard gaande poppiedrop blijft voor mij een hoogtepunt. En eind 2009 werd mijn bevoegdverklaring voor eenmotorige vliegtuigen, na een instructievlucht, opnieuw verlengd voor 2 jaar.

In 2009 heb ik ook 4 maal les mogen geven aan de nieuwe leerlingen van Vliegclub Ursel. Ik kon in 2009, 37 vlieguren en 75 landingen noteren in mijn logboek. 

Deze weblog kreeg iets meer dan 10500 bezoekers te verwerken, goed voor bijna 15000 pageviews. Waarvoor mijn dank!

Verder wens ik jullie een gelukkig, hoopvol en vooral een gezond 2010!

19775_1309715428728_1405866344_886000_8203103_n

 

12:24 Gepost door Steven | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |